Asiakaspalvelu on asiakkaan ongelmien ratkaisua

Tuomas Parkkunen on aloittanut Detector Oy:ssä huoltoinsinöörinä heinäkuun lopulla 2023. Tuomas vastaa Detectorin huoltotoiminnasta Varsinais-Suomen alueella. Tässä artikkelissa Tuomas esittäytyy ja kertoo itsestään ja työstään.

”Olen koulutukseltani ympäristötekniikan insinööri pääsuuntauksena ympäristömittaus. Ennen Detectoriin tuloani olen tehnyt erilaisia huoltotehtäviä niin tuotantolaitoksissa kuin laboratorioympäristöissäkin.

Vapaa-aikani painottuu voimallisesti liikunnallisiin – erityisesti ulkona tapahtuviin – harrastuksiin sekä yhdessä vietettyyn aikaan perheenjäsenteni kanssa.

Koska koulutukseni on ympäristötekniikan alalta, arvostan sitä, että Detector on huomioinut toiminnassaan voimallisesti ympäristönäkökulman esimerkiksi takaamalla laitteiden mahdollisimman pitkän käyttöiän.

Tehtävänkuvaani ovat tällä hetkellä huoltokäynnit, asiakkaiden huoltojen aikatauluttaminen ja heidän huoltotarpeidensa määrittely. Jatkossa tarkoituksenani on perehtyä monimerkkihuoltoon, jolloin saamme huollon piiriin entistä enemmän myös muiden valmistajien laitteita. Asiakkaalle tästä on suuri etu, sillä jos hänellä on käytössään useamman valmistajan laitteita, hän voi kuitenkin tilata kaikkien laitteiden huollon yhdeltä ja samalta toimittajalta. 

Jotta asiakas saisi huollot mahdollisimman nopealla aikataululla, tarkoitukseni on panostaa myös entistä tiiviimpään yhteistyöhön yhteistyökumppaniyritystemme kanssa.

Hyvä asiakaspalvelu on mielestäni mitä suurimmassa määrin ongelmaratkaisua, jossa yhdessä pyritään löytämään paras mahdollinen ratkaisu hänelle. On tärkeää asettua asiakkaan asemaan ja nähdä tilanne tai juurisyy hänen näkökulmastaan ja vasta sen jälkeen ehdottaa ratkaisua asiakasta herkällä korvalla kuunnellen.

Detectorin huolto pyrkii aina antamaan asiakkaalleen parhaan mahdollisen, juuri kyseiseen kohteeseen sopivan huollon. Huoltokohteet vaihtelevat suuresti ja sama ratkaisu ei sovellu kaikille. Detectorin huoltohenkilökunta tuntee tarjolla olevat laitteet ja niille soveltuvat käyttökohteet hyvin, jolloin asiakas saa aina juuri itselleen parhaiten sopivan ratkaisun.

Säännöllisesti toteutettu huolto myös takaa laitteille pisimmän mahdollisen toiminta-ajan, jolloin asiakkaalle syntyy turvallisuuden lisääntymisen lisäksi myös konkreettista rahallista säästöä, kun laitteita ei tarvitse uusia niin usein.

Asiakaspalvelun tärkein valttikortti on ammattitaito. Asiakkaalla täytyy olla tunne, että hän on tärkeä ja että hän saa asiantuntijalta juuri itselleen sopivaa ja parasta mahdollista palvelua. Silloin kun asiakaspalvelu pelaa, se on huomaamatonta ja näkymätöntä eikä vaadi asiakkaalta merkittävää omaa panostusta. Tämä on myös oman työni tärkeä kulmakivi, johon aina pyrin!