Yrityksen toiminnassa asiakkaiden ja heidän tarpeidensa palveleminen on tärkeintä

Olen Ville Lehtinen ja olen työskennellyt Detector Oy:ssä elektroniikka-asentajana vuodesta 2006. Vastaan tuotannossa laitteiden loppukokoonpanosta ja asiakastoimituksista sekä toimin myös teknisenä asiantuntijana tuotekehityksessä. Yrityksen tuotevarasto on myös vastuualueenani. Työssäni olennaisen tärkeitä ovat Atex-, sähköturvallisuus- ja työturvallisuuskoulutukset. Nämä olen suorittanut asianmukaisesti ja päivittänyt koulutukset säännöllisesti.

Tuotanto ei toimi suorassa asiakasrajapinnassa eikä juurikaan käy keskustelua suoraan asiakkaiden kanssa. Asiakaspalvelijana toimivat myyjät ja huolto-organisaatio, jotka omalta osaltaan välittävät asiakkaiden toiveita ja tarpeita tuotannolle. Tuotannon näkökulmasta asia näyttäytyy niin, että jos myyjät ja huoltohenkilökunta ovat tyytyväisiä, voi tulkita, että asiakaskin on tyytyväinen.

Vaikka suoraa asiakaskontaktia ei tuotannolla olekaan, pyrin toki kaikin tavoin toimimaan niin, että voin omalla työlläni helpottaa esimerkiksi asiakkaan asentajan työtä. Pyrin siihen, että asiakkaan asennus olisi mahdollisimman helppo ja liitän toimituksiin aina tarvittavat ohjeet ja dokumentit sekä varmistan, että kaikki osat ovat mukana lähetyksessä. Läheskään kaikilla asiakkailla ei ole omaa varastoa, josta voisi toimituksesta unohtuneen ruuvin tai muun vastaavan pikku osan ottaa puuttuvan tilalle. Siksi on tärkeää varmistaa lähetyksen sisältö niin tarkkaan kuin mahdollista.

Työssä tulee toisinaan vastaan asiakastarpeita, joista meillä on jo ennestään kokemusta vastaavanlaisissa tapauksissa. Tällöin välitän tiedon kiinteässä asiakasrajapinnassa olevalle kollegalle, joka voi kertoa sen asiakkaalle ja näin pystymme palvelemaan häntä mahdollisimman hyvin jo kokemuksenkin pohjalta.

Tuotanto ei juurikaan saa suoraa palautetta asiakkaalta eikä myöskään asiakasrajapinnassa olevalta kollegalta. Toisaalta koen sen niin, että asiat ovat kunnossa, jos ei mitään perästä kuulu. Toki toisinaan myyjän kautta välittyy tuotantoonkin asti asiakkaan tyytyväisyys esimerkiksi joustaviin toimitusaikoihin. Jos jotain puutetta ilmenee, on tärkeää, että tuotanto saa siitä tiedon. Ongelmat pyritään aina ratkaisemaan tai löytämään paras mahdollinen lopputulos.

Kiteytettynä tuotannon kannalta on mielestäni parasta asiakaspalvelua hyvin tehty työ ja toimitusvarmuus.