Hyvä asiakaspalvelu on nopeaa reagointia


Organisaation palvelukulttuuri on kokonaisvaltainen toimintatapa, joka läpäisee koko organisaation.
Organisaation kaikki tehtävät kulminoituvat asiakaspalveluun – joko välittömästi tai välillisesti. Erityisen tärkeässä asemassa on johto, jonka tulee ymmärtää ja sisäistää asiakaspalvelun tärkeys aivan erityisesti, sillä näin se linkittyy osaksi yrityksen toimintakulttuuria ja strategiaa.

Aloitin Detector Oy:n palveluksessa vuonna 2014 huoltoinsinöörinä. Sitä ennen olin tehnyt yritykselle osana Turun ammattikorkeakoulun insinööritutkinnon opintoja opinnäytetyön ”Digitaalisen kaasunilmaisimen analysointi ja tuotannon optimointi”. Vuonna 2017 minusta tuli Detectorin huoltopäällikkö ja huollon esimies ja vuoden 2019 alusta tekninen päällikkö ja tuotannon sekä huollon lähiesimies. Helmikuussa 2021 Detector Oy vaihtoi omistajaa, jolloin aloitin yhtiön pääomistajana ja yrityksen toimitusjohtajana. Samana vuonna suoritin myös tutkinnon hallitustyöskentelystä HHJ-tutkinnon muodossa.

Asiakaspalvelu on äärimmäisen tärkeää. Tämän päivän rytmi on hektinen ja myös asiakaspalvelun vasteen pitää olla nopea. Toimintani johtotähtenä on, että asiakkaan viestiin reagoidaan heti, kun hän ottaa yhteyttä. Jos häneltä tulee sähköpostia, vastaan hänelle niin pian kuin mahdollista. Aina ei ole valmista ratkaisua antaa heti, mutta on tärkeää kertoa, että asia otetaan tutkittavaksi.

Toimiessani huoltoinsinöörinä tuli toisinaan vastaan tilanne, että asiakkaan kaipaama tuote tai tarvike oli minulla autossa ja sen asentaminen tai vaihtaminen voitiin tehdä välittömästi. Asiakas oli vaikuttunut, kun hänen tarpeensa huomioitiin heti eikä hänen tarvinnut jäädä odottamaan.

Viime aikoina etäneuvottelut ovat yleistyneet ja Detectorissakin on otettu digitaaliset työvälineet tehokkaaseen käyttöön. On ollut tapauksia, jossa asiakasta on pystytty auttamaan itse asennuksen aikana tapahtuvassa videopalaverissa, jolloin ongelma on saatu korjattua välittömästi.

Asiakkaan ongelman ratkaisuhalu ja -kyky ovat tärkeimpiä asioita. Strategiamme mukaan annamme kaiken osaamisemme jokaisen asiakkaan käyttöön.