Asiantuntijuudella asiakkaan luottamus

Asiakaspalvelutilanteessa asiakkaan pitää vakuuttua, että häntä palvelee henkilö, joka osaa asiansa.

Olen myyntipäällikkö Kjell Jernström ja työskennellyt Detectorissa 21 vuotta hyvin vaihtelevissa tehtävissä: vienti- ja projektipäällikkönä, myynti- ja markkinointipäällikkönä sekä myyntipäällikkönä. Tällä hetkellä tehtäväni ovat myynti- ja vientipäällikön tehtävien yhdistelmä, sillä toimin myyntipäällikkönä, jonka vastuulle kuuluu myös vientikauppa.

Minulla on pitkä CV jo ennen Detectoriin tuloani. Olen diplomi-insinööri Åbo Akademista KTF prosessi- ja polymeerikemia, työkokemus 18 v Wärtsilä, Wärtsilä Meriteollisuus, Masa Yards, Kvaerner Masa Yards Turun telakalla MMT (myynti-markkinointi-tuotekehitys) osastolla projekti-insinöörinä, emälaivoihin rakennettavien rapu- ja kalatehtaiden projektipäällikkönä, tuotekehitysosastolla projekti-insinöörinä, uusien laivojen projektikoordinaattorina, projektiosastolla sisustuspuolen projekti-insinöörinä, LNGT tehtaalla asiantuntija eristefirman valinnassa, LNG tankkien eristetyön kokonaistoimituksen valvojana (4 laivaa) ja Voyager of the Seas kokonaistoimittajien (kahden tilan) valvojana.


Asiakaspalvelutilanteessa asiakasta tulee aina katsoa hänen näkökulmastaan.

Asiakas elää tilaamansa tuotteen kanssa ostotilanteen jälkeenkin eikä kauppa ole hänelle koskaan kertaluonteinen tapahtuma. Pyrin antamaan asiakkaalle aikaa ja kerron hänelle, mitä asioita on syytä ottaa huomioon. Teen taustatyön huolellisesti ja perehdyn hänen tarpeeseensa ja toimintaympäristöönsä huolellisesti. 

Koska ostotapahtuma ei ole asiakkaalle kertaluonteinen tapahtuma, kuuluu palveluuni aina myös se, että perehdytän hänet siihen, miten asia etenee sen jälkeen, kun asennus on valmis. Kerron hänelle, kuka on hänelle nimetty huollon yhteyshenkilö, johon voi ottaa tarvittaessa yhteyttä. Asiakastyö on palvelua täsmäpalveluna. Asiakkaalle tarjotaan sitä, mitä hän tarvitsee, ei mitään ylimääräistä. Etätyö on minulle sopiva työmuoto, sillä pystyn etätöissä kontaktoimaan asiakasta nopeasti ja joustavasti. Nopeus on ehdoton valttikortti myyntityössä!

Olen toiminut myös vientipäällikkönä ja viennissä on omat pelisääntönsä. Prosessit ovat pitkiä ja hidastempoisia. Erityisen tärkeää vientimyynnissä on asiakkaan huomioiminen, joka toki on olennainen osa myyntityötä muutenkin. Onnistumisista muistan erityisesti erään suuren kansainvälisen toimijan, jolle pystyimme tarjoamaan hyvin uniikin ratkaisun, jollaista he eivät olisi saaneet mistään muualta. Oli hienoa havaita, miten tyytyväinen asiakas oli ja miten pystyimme tarjoamaan hänelle haastavaan ympäristöön toimivan ja kestävän ratkaisun.

Myyjänä pyrin noudattamaan asiakkaan rytmiä, huomioimaan hänet ja perehtymään juuri hänen tilanteeseensa. Tällä tavoin voidaan saavuttaa asiakkaan luottamus.