Asiakassuhdetta täytyy hoitaa

Olen Petri Jokinen ja työskennellyt Detector Oy:n palveluksessa vuodesta 1996.  Pitkään rupeamaan on mahtunut vaihtelevasti hyvin moninaisia työtehtäviä. Enimmän osan ajasta olen tavalla tai toisella hoitanut huoltoon liittyviä tehtäviä.

Tällä hetkellä työskentelen huoltoasiantuntijana. Huoltoasiantuntijan tehtäviin kuuluu Detectorin yhteistyökumppaneina toimivien yritysten huoltotöiden hallinnointi, aikataulutus ja ohjaaminen. Toimialueellani työskentelen Uudenmaan ja Pohjois-Suomen yhteistyökumppanien kanssa näiden alueiden asiakkaiden parhaaksi. Olen myös innokas kehittäjä ja vedin hiljattain projektipäällikkönä huollon kehittämisprojektin eli tuttavallisemmin Hupron.


Luottamuksellinen asiantuntijasuhde ja sen rakentaminen on tärkeää

Johtotähteni asiakaspalvelussa on läheisyys ja luottamuksen saavuttaminen. Asiakaskontaktoinnissa vaihdetaan kuulumisia eikä puhuta pelkästään myynnillisiä asioita. Minulle luontainen lähestymistapa on lämminhenkinen ja kiireetön. Ei pidä tehdä pelkästään kauppaa, vaan pitää herkällä korvalla kuunnella asiakkaan toiveita.

Huoltoasiantuntijana teen tiivistä yhteistyötä alueen yhteistyökumppanien asiantuntijoiden kanssa. Nämä havainnoivat kohteita paikalla käydessään. Tällöin saan kokonaiskuvan tilanteesta ja asiakkaan ottaessa yhteyttä minulla on jo usein ehdotettavana ratkaisu hänelle. Yhteistyökumppanien kanssa toiminta on saumatonta loppuun asti ja usein asiakas saa ratkaisun ongelmaansa muutamien päivien kuluessa. Pitää kuitenkin myös osata lukea asiakasta: toiset haluavat puhua asiat asiana ja toiset haluavat keskustella pidempään.

Ei ole parempaa tunnustusta kuin se hetki, jolloin asiakas ottaa yhteyttä ja sanoo ensimmäisen ajatuksensa ongelman ilmettyä olleen ottaa yhteyttä minuun ja kysyä neuvoa. Silloin tietää voittaneensa asiakkaan luottamuksen.