Viisi ihmistä työpöydän ääressä

Asiakaspalvelu on arvostavaa vuoropuhelua

Olen Kimmo Rauhanen ja työskentelen Detector Oy:ssä huoltoasiantuntijana. Aloitin Detectorissa vuonna 2007 tuotannon harjoittelijana. Vuonna 2008 siirryin huoltoteknikoksi. Tässä tehtävässä toimin vuosina 2008–2010 ja toiseen otteeseen vuosina 2011–2015. Välillä työskentelin Schneider Eletriciillä vuoden ajan vuosina 2010–2011. Vuonna 2015 Detectorissa aloitettiin yhteistyökumppaniverkoston muodostaminen ja minulla oli tässä keskeinen rooli. Tällä hetkellä tehtäviini huoltoasiantuntijana kuuluu huoltojen sopiminen asiakkaiden kanssa ja neljän alueen yhteistyökumppanin huoltotöiden aikataulutus ja ohjaus.                              

Asiakas ja hänen palvelemisensa on yrityksen ydintehtävä. Hän on se, jolle työtä, tuotteita ja palveluja tuotetaan. Asiakasta palvelen aina yhteistyössä hänen kanssaan. Olen asiakaslähtöinen ja kuuntelen häntä herkällä korvalla. Asiakkaan ja toimittajan suhteen tulee olla tasavertainen ja hyvä lopputulos syntyy parhaiten kuuntelemalla ja keskustelemalla.

Oma vahvuuteni on hyvä psykologinen vaisto löytää oikea lähestymistapa, joka vaihtelee asiakkaittain. Pyrin mahdollisuuksien mukaan kohtaamaan asiakkaan hänelle mieluisimmalla tavalla ja ottamaan selvää hänen toimintaympäristöstään parhaan mahdollisen ratkaisun löytämiseksi. Pyrin aina toimimaan niin, että asiakkaan etu on keskiössä. Kuuntelen, selvitän, tutkin ja autan enkä koskaan oleta mitään. Jos ajattelen itseni asiakkaan asemaan, olen kiitollinen, jos saan neuvoja ja apua silloin, kun niitä tarvitsen. Siksi haluan tarjota tämän palvelun myös omille asiakkailleni.

Vuosiin on mahtunut monta tilannetta, jossa olen antanut kaiken voitavani joko itse tai yhteistyössä kollegoiden ja yhteistyökumppanien kanssa. Erään kerran asiakas soitti ja hänellä oli akuutti hälytystilanne ja tarve saada korvaava tuote niin pian kuin mahdollista. Lähetimme laitteen hänelle taksikyydillä.

Toisen asiakkaan tiloissa oli kaasuhälytys, jonka seurauksena henkilökunta evakuoitiin ulos ja palokunta saapui paikalle. Tarve pikaiseen apuun Detectorilta oli ilmeinen. Saimme nopeasti järjesteltyä töitä uudelleen ja lähin vapaana oleva yhteistyökumppanimme lähti paikalle. Viallinen laite kalibroitiin ja yhteistyökumppani ehdotti, että voisi samalla kertaa tarkistaa ja huoltaa myös muut ilmaisimet ja kannettavat valvontalaitteet. Saimme palkinnoksi kiitollisen ja tyytyväisen asiakkaan.

Eräs nopeaa reagointia vaativa tilanne oli tehdaslaajennus, jonka yhteydessä oli unohdettu kaasunvalvonta. Tarve konkretisoitui, kun testauksien piti alkaa – tämä oli yritykselle taloudellisesti kriittinen tilanne. Aikaa ei ollut paljon, asennukset saatiin testejä varten väliaikaisesti pystyyn viikonlopun aikana ja sen jälkeen nopealla aikataululla lopullinen asennus.

Nopeita akuutteja tilanteita on kohdalleni osunut muitakin, ja olen tarpeen vaatiessa aina yrittänyt palvella parhaani mukaan aikaan ja tilanteeseen katsomatta.