Aitoudella ja omalla innostuksella syntyy laadukasta palvelua

Olen Sini Maunu-Carrion ja toimin tällä hetkellä Detector Oy:n kehitysjohtajana ja hallituksen puheenjohtajana. Aloitin työskentelyn kehityspäällikkönä lokakuussa 2017. Tätä ennenkin pyörähdin jo nuorena kesätöissä Detectorissa silloin tällöin. Yritys, jonka isäni perusti ja jonka molemmat vanhempani omistivat vuosien ajan, on liittynyt minuun koko elämäni ajan, sillä se on ollut olemassa kauemmin kuin minä itse. Ennen Detectoriin tuloani halusin kuitenkin kokeilla siipiäni ihan muualla ja toimin useamman vuoden terveydenhuoltoalalla. Pikkuhiljaa aloin puolisoni tuella kasvaa ajatukseen, että Detector voisi sittenkin olla työpaikkani. Uuteen työhön valmistautumiseen auttoi vuosina 2017–2018 käymäni Turun kauppakorkeakoulun johtamis- eli JOKO-koulutus.

Yritystoiminnassa tärkeimpiä ovat asiakkaat, joiden tulee olla kaiken toiminnan keskiössä. Asiakkaita ja heidän tarpeitaan tulee ymmärtää. Ne siivittävät kaikkea toimintaa ja asettavat sille raamit. Jotta voisin palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin, seuraan tarkasti, mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu.  Kuuntelen asiakasta ja kun projektit tulevat tutuksi, niistä myös yleensä itsekin innostun.  Pyrin luomaan mahdollisimman hyvän asiakaskokemuksen ja lopputuloksen hyödyntämällä moniammatillista, osaavaa tiimiämme. Yritän myös löytää uutta toimintaa ja uusia verkostoja perinteisen toiminnan rinnalle. Yritystoiminnassa tulee pystyä toimimaan erilaisten – isojen ja pienten – asiakkuuksien kanssa. Isojen vaatimukset vievät toimintaa eteenpäin sekä meillä että koko hankintaketjussa.

Yritysten välinen yhteistyö on mielestäni elintärkeää. Siteeraan tässä Detector Oy:n strategian yhtä painopistettä: ”Yhteistyötä hyödyntämällä voimme keskittyä omaan ydinosaamiseemme entistä paremman palvelukokemuksen tuottamiseksi.”  

Yhteistyö myös kollegayrityksen kanssa voi olla tulevaisuudessa varteenotettavaa. Perinteiset raja-aidat tulevat varmasti kaatumaan tai ainakin horjumaan. Kilpailijoista voi tulla kumppaneita ja uusia kilpailijoita voi tulla yllättäviltäkin tahoilta. Läpinäkyvyydellä on kysyntää.

Ennen kuin otan yhteyttä asiakkaaseen teen kotiläksyt hyvin: perehdyn sekä asiakkaaseen että hänen hankkeeseensa. Aito kiinnostus herättää luottamusta ja luo kumppanuutta. Pyrin sopeuttamaan omaa toimintaa asiakkaan tarpeisiin. Tunneälyllä on paljon merkitystä ja on ensiarvoisen tärkeää kyetä orientoitumaan asiakkaan asemaan.

Siteeraan lopuksi huoneentauluani, jonka isäni, yrityksen perustaja Pentti Maunu, antoi minulle viimeisenä työpäivänään Detector Oy:n toimitusjohtajana. Nämä Curt Lindströmin sanat siivittävät työpäiviäni myös vaikeina hetkinä:

”Usko mullistuksiin pienin askelin.

Joka päivä uusi askel.

Toteuta joku asia tänään hiukan paremmin kuin sen toteutit eilen.”